بررسی تئاتر معاصر خراسان((اجرای نمایش شنا در آتش))
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده صدرا مذهب یوسفی
- استاد راهنما سعید کشن فلاح
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده : تمدن باستانی ایران کهن با بیش از هزاران سال قدمت وپیشینه تاریخی در مقایسه با تمدن های مشابه مانند یونان و رم باستان که در تاریخ به عنوان تمدنهای بزرگ جهان از آنها یاد می گردد، از جایگاه ویژه و ممتازی قرار دارد . آنچه که در بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در باب تاریخ هنر نمایش و تئاتر در ایران یافت می گردد، نشان از فقدان مدارکی مستدل و مستند از پیشینه نمایش و تئاتر در ایران باستان دارد ، که شاید با از بین رفتن چندین باره کتابخانه های بزرگ ایران در جنگهای مختلف ارتباط مستقیم داشته باشد . پژوهش و تحقیق در خصوص تاریخ تئاتر در جای جای این کشور پهناور و مستند سازی آنچه که سینه به سینه نقل می گردد که در بسیاری از موارد با فوت یک هنرمند پیشکسوت و یا برجسته آنها نیز از بین میرود، ضرورت این امر را دوچندان می کند . در این پژوهش پس از مروری بر پیشینه تاریخی فرهنگی خراسان و مشهد به تاریخ تئاتر مشهد از آغاز تا پیروزی انقلاب اسلامی و سپس دوره بعد از آن می پردازیم. (1290 تا 1388) که آغازی است برای شکوفائی استعدادهایی که در دهه چهل و پنجاه و بعد از آن تئاتر خراسان را به اوج خود رساندند و خود چهره های ماندگار تاریخ تئاتر خراسان شدند. سپس تا توجه به تاثیر شگرف و انکار ناپذیر رضا صابری بر رشد تئاتر خراسان به بررسی و تحلیل آثار وی پرداخته و در پایان بصورت گزینشی بعضی از مصاحبه های چهره های برجسته تئاتر خراسان ارائه می گردد . واژگان کلیدی: مراسم آئینی- نمایشی، تئاترخراسان/مشهد ، رضا صابری روش تحقیق : این پژوهش از نوع مصاحبه ای و کتابخانه ای و جمع آوری مدارک موجود در کتب روزنامه های محلی و مجلات و نیز تحلیلی می باشد
منابع مشابه
واقعیت استیلیزه در تئاتر رئالیستی معاصر
بازنمایی واقعیت بر روی صحنه، منجر به پیدایش دیدگاه های متفاوت و یا حتی گاهی متضاد راجع به تئاتر رئالیستی می شود. گروهی، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت«مکشوف » را، متعهدانه و متبحرانه، به معرض نمایش می گذارد. اما، گروهی دیگر، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت را «خلق می کند» و پس از گذراندنش از فیلترهای پالایشی، بدون هیچ تعهدی نسبت به ارائ? واقعیت روزمره، آن را نمایش می د...
متن کاملنسبت تئاتر دفاع مقدس و نمایش مذهبی
از زمان پیدایش گونه تئاتری دفاع مقدس بر اساس مضامین مرتبط با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بسیاری از مخاطبین این تئاتر و از جمله هنرمندان و صاحب نظران تئاتر دفاع مقدس را در مجموعه نمایش های مذهبی طبقه بندی کرده اند. این طبقه بندی هر چند عمومیت داشته و داردامااز چندان مبنایی علمی برخوردار نیست. بررسی ویژگی های اصلی نمایش مذهبی از جمله مضامین شخصیت ها نمادگرایی کمیت و کیفیت مخاطب مشارکت تماشاگر در ...
متن کاملتئاتر خصوصی ایران از منظر فعالان عرصۀ نمایش
این پژوهش با میانجی مطالعۀ موردی تئاتر خصوصی، برخی از زمینههای اقتصادی- اجتماعی کلان اقتصاد هنر در ایران را واکاوی میکند. در سالهای اخیر، شمار افرادی که بهواسطۀ آموزشهای دانشگاهی یا شیوههای معمول دیگر به «جامعۀ تئاتری» میپیوندند، افزایش یافته است. این در حالی است که بهرغم افزایش جمعیت «تئاتریها»، زیرساختها چندان تغییری نکردهاند و امکانات سختافزاری سالنهای نمایشی کموبیش همان است...
متن کاملبررسی نقش عناصر بیان نمایشی در تئاتر کودک و نوجوان با رویکرد نمایش درمانی
این مقاله به بررسی نقش عناصر بیان نمایشی در تئاتر کودک و نوجوان، با رویکرد تئاتر درمانی پرداخته است. در ابتدا تعریفی از هنر تئاتر ارائه میدهد و بعد از آن به تشریح عناصر بیان نمایشی میپردازد. سپس با توجه به اینکه تئاتر کودک و نوجوان به دلیل نوع مخاطب خاص آن از جهات بسیاری میتواند مورد بررسی قرار گیرد، به ویژگیهای این گروه سنی اشاره میکند. براین اساس مفاهیم، روشها و ساختار تئاتر کودک و نوجو...
متن کاملواقعیت استیلیزه در تئاتر رئالیستی معاصر
بازنمایی واقعیت بر روی صحنه، منجر به پیدایش دیدگاه های متفاوت و یا حتی گاهی متضاد راجع به تئاتر رئالیستی می شود. گروهی، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت«مکشوف » را، متعهدانه و متبحرانه، به معرض نمایش می گذارد. اما، گروهی دیگر، تئاتر رئالیستی را تئاتری می دانند که واقعیت را «خلق می کند» و پس از گذراندنش از فیلترهای پالایشی، بدون هیچ تعهدی نسبت به ارائ? واقعیت روزمره، آن را نمایش می ده...
متن کاملبررسی بازتاب جنسیت در نمایش نامه های معاصر آمریکایی
چکیده: تلاش زنان برای رسیدن به حقوق شهروندی از جمله ی مهم ترین مباحث قرن بیستم بود. زنان با به دست آوردن حق رای و حق نظر در مسایل اجتماعی، فرهنگ غرب را مجبور به بازنگری در تعیین جایگاه زن کردند. به دنبال این تحولات نمایشنامه نویسان بسیاری از جمله اونیل و ممت با حساسیت بیشتری موضوع جایگاه زن را در آثار خود منعکس کرده اند. ساموئل شپارد راجرز نیز در نمایش نامه احمق برای عشق (fool for love) به مو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023